1 - piasta | 6 - pokrywa | 11 - śruba | 16 - zaślepka |
2 - bieżnia | 7 - tarcza | 12 - kołek | 17 - dekiel |
3 - wałeczek | 8 - łożysko | 13 - blokada | 18 - śruba |
4 - sprężynka | 9 - korek | 14 - śruba | 19 - uszczelka |
5 - popychacz | 10 - uszczelka | 15 - olejowskaz |
W odpowiednio ukształtowanych gniazdach piasty (1) znajdują się wałeczki (3). Sprężynki (4), za pośrednictwem popychaczy (5), dociskają wałeczki jednocześnie do piasty i bieżni. Podczas obrotu piasty we wskazanym strzałką kierunku wałeczki ślizgają się po bieżni - ruch jałowy. Zmiana kierunku obrotów piasty powoduje natychmiastowe zaklinowanie się wałeczków między piastą a bieżnią – ruch obrotowy jest zablokowany.
Cechy:
- Bieżnia (2) wraz z pokrywą (6), tarczą (7) i uszczelkami (10 i 19) tworzą szczelną obudowę hamulca.
- Dekiel (17) i śruba (18) zabezpieczają piastę przed zsunięciem się z czopa wału.”
- Łożyska (8) centrują piastę (1) w obudowie.
- Ruch obrotowy obudowy hamulca jest blokowany za pomocą kołka (12).
- Moment nominalny od 65 do 32 500 Nm
- Smarowanie olejem (stosowanie smaru stałego tylko w porozumieniu z producentem).
aby dokonać wyboru wielkości sprzęgła przejdź do „Danych katalogowych