1 |
piasta |
5 |
tarcza pośrednia |
9 |
śruba |
13 |
łożysko |
2 |
zabierak |
6 |
tarcza dociskowa |
10 |
sprężyna |
14 |
łożysko |
3 |
cylinder |
7 |
tarcza wewnętrzna |
11 |
uszczelnienie |
15 |
pierścień osadczy |
4 |
tłok |
8 |
pakiet płytek ciernych |
12 |
uszczelnienie |
16 |
pierścień osadczy |
Sprzęgło luzowane ciśnieniowo łączy wirujące części maszyny w taki sposób, że włączenie ciśnienia sterującego powoduje rozłączenie współpracujących elementów.
Sprzęgła takie są stosowane tam gdzie:
- elementy układu napędowego rozłącza się sporadycznie,
- wymagana jest pewność połączenia wałów w przypadku awarii zasilania.
Przy braku ciśnienia w układzie sterowania sprężyny (poz.10), za pośrednictwem śrub (poz.9) i tarczy dociskowej (poz.6), dociskają pakiet płytek ciernych (poz.7 i 8) do kołnierza piasty (poz.1) – wynikający stąd moment tarcia uniemożliwia wzajemny obrót piasty i zabieraka (poz.2).
Do sterowania sprzęgłem służy siłownik, na który składają się cylinder (poz.3) i tłok (poz.4). Olej hydrauliczny wtłaczany jest do przestrzeni roboczej cylindra poprzez otwór oznaczony literą Z. Dzięki łożyskowaniu piasta może swobodnie wirować w nieruchomym siłowniku.
Wtłoczenie medium poprzez otwór oznaczony literą Z powoduje przesunięcie tłoka w stronę zabieraka. Ruch tłoka za przekazywany jest, poprzez łożysko (poz.13), na tarczę pośrednią (poz.5) i dalej przez śruby na tarczę dociskową. Płytki cierne pakietu odsuwają się od siebie umożliwiając względny obrót piasty i zbieraka.
Istnieje możliwość awaryjnego luzowania hamulca poprzez wtłoczenie medium, do przestrzeni cylindra, przy pomocy ręcznej pompki.
• Do pracy na sucho lub mokro.
• Sterowanie sprzęgłem - olej hydrauliczny.
• centrowanie piasty i zabieraka należy do użytkownika.
• Moment nominalny: od 30 do 40 000 Nm.
• Do montażu na wale przelotowym – otwór w pokrywie (poz.5).
• Do pracy na sucho lub mokro.
• Centrowanie piasty i zabieraka należy do użytkownika.